maanantai 29. helmikuuta 2016

Taikahiekkaa Taikapilvessä

Tee se itse- taikahiekkaa


Eräänä aamuna päätimme tehdä Taikapilvessä kokeilla erilaista ja uutta.
Etsimme kaapista vehnäjauhoja, öljyä ja suuren, kannellisen astian.
Lapset mittasivat astiaan 8 dl vehnäjauhoja
ja reilun desilitran öljyä. Sitten saikin työntää kädet sekaan! 
Seoksesta tuli taikahiekkaa, josta pyöriteltiin palloja ja tehtiin kakkuja.
 Opimme mittaamista, käsitteitä, hienomotoriikkaa, sekä saimme uusia, erilaisia aistikokemuksia.


Sotkuista, mutta tosi hauskaa!

Taikapilven viesti ystävälle-sydämet

Viesti ystävälle


Aloitimme Taikapilvessä valmistautumisen ystävänpäivään jo edellisellä viikolla. Lauloimme ystävyydestä kertovia lauluja ja jutustelimme tulevista ystävänpäivä juhlista - miksi ystävyyttä juhlitaan. Lisäksi jokainen Taikapilven lapsi sai leikata oman sydämen ja laittaa siihen oman kuvan. Sydämet laitettiin seinälle näkyville odottamaan seuraavaa viikkoa.
Ystävänpäivä viikolla jokainen lapsi sai piirtää tai kirjoittaa aikuisen avulla viestin ystävälle. Piirrustukset olivat tarkkaan mietittyjä, mitä haluan piirtää juuri tälle ystävälle. Viesteissä kerrottiin, miksi ystävä on kiva ja mitä hänen kanssaan on kiva tehdä.

  • "...leikkii miun kanssa lentokonetta! Ja Mc Queen autolla! Ja junallakin!"
  • "...on kiva kun se leikkii meiän kanssa Batman-Frozen leikkiä!"
  • "...on tosi kiva!"
  • "...osaa hyvin leikkiä autoilla!"
  • "... on hieno!"


Näiden sydänten myötä opimme samalla leikkaamista, silmän ja käden koordinaatiota, hienomotoriikkaa, sommittelua, taiteellista ilmaisua, sekä sosiaalisia taitoja; toisen huomioimista, sanoittamista ja kaverin kehumista. 


Annoimme sydänten olla esillä ja niitä katsellessa tuli hyvä mieli, niin aikuisille kuin lapsillekin!

keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Tule ystäväksi näin, kaveriksi nimittäin!

Ystävänpäiväviikolla teimme alle 3-vuotiaiden Kipinä- ryhmässä kaveriseinän. Kädentöinä painoimme yhdessä lasten kanssa kädenjäljet isoihin sydämiin ja liimasimme kasvokuvat pieniin sydämiin isojen vierelle. Seinä on usein ihastelun kohteena ohikulkumatkalla ja pysähdymme yhdessä katsomaan minkälaisesta kaveriporukasta Kipinä- ryhmä muodostuu.

Kaveriseinän teon yhteydessä puhuimme lasten kanssa kaverina olemisesta. Ryhmässä nousi esiin hienoja ajatuksia siitä, mitä kaveri tarkoittaa. Jo pienillä kaveri -sana herätti pohdintaa ja myös kysymyksiä.
Arjessamme olemme koko toimintakauden ahkerasti opetelleet kaverin kohtaamista ja toisen huomioon ottamista. Opettelemme leikkirauhan antamista, rinnakkais- ja yhteisleikkien sääntöjä, sekä tarvittaessa antamaan yksin leikkijälle omaa rauhaa. Lelujen jakamisen opettelu sekä anteeksipyytäminen ja -antaminen ovat myös ajankohtaisia aiheita meillä. Luonnollisesti leikin kautta jo pienet ihmiset oppivat oivaltamaan sosiaalista vuorovaikutusta, moraalikäsityksiä ja arvoja.



Mitä kaveri tarkoittaa?


"Isin kaveri on työkaveri."

"Tuo on!"

"Tarkoittaa tota Theoa."

"Silja, minä olen Siljan kaveri."

"Thossa (osoittaa kuvia)."

"Okarkaa."

"Iso Kaja."

"Kaveli hmm. Kaveli on kuka minä olen, Aksu."

"Tonne tonne! (juoksee veljen perään)"


maanantai 15. helmikuuta 2016

Lapset mukaan suunnitteluun


Taikapilvessä otettiin kevään tavoitteeksi saada lapsen ääni kuuluville. Lapset otetaan toiminnan suunnitteluun mukaan aktiivisemmin. Sen myötä Taikapilvessä alkoi tammikuussa Viikon lapsi-projekti. 

Kevätkauden aikana jokainen Taikapilven lapsi saa olla vuorollaan Viikon lapsi. Viikon lapsi arvotaan aina perjantaisin. 
Viikon lasta huomioidaan viikon aikana monin tavoin.  Hän saa muun muassa:
         *  Suunnitella viikon ohjelmaa koko lapsiryhmälle
          * Ottaa ruoan ensimmäisenä
          * Valita leikkipaikan ja –kaverit
          * Tuoda oman lelun halutessaaan päiväkotiin joka päivä
          * Olla erityisen paljon esillä kuluvan viikon aikana 

Lisäksi Viikon lapsesta kootaan seinälle valokuvanäyttely kotoa tuoduista valokuvista. Haluaisimme nähdä valokuvia hänen elämänsä varrelta, merkityksellisistä tapahtumista ja eri ikäkausista. Vanhemmat täyttävät kotona myös haastattelulomakeen yhdessä lapsen kanssa, joka luetaan päiväpiirissä muille lapsille, sekä laitetaan seinälle esille kuvien kanssa.



Tässä yksi viikkosuunnitelma
Viikon lapsena olo on ollut todella tärkeä lapsille. Perjantaista arvontaa odotetaan kuumeisesti ja kun arvonta osuu kohdalle, ovat ilmeet todella riemukkaita :)

Laskiaisriehan riemua!

Tänä vuonna Lentäjäntien laskiaisriehaa vietettiin sisällä liikkuen. Ryhmiin rakennettiin monenlaisia liikuntapisteitä, joissa lapset saivat kokea liikunnan riemua. Kipinä-ryhmän lepohuone muuttui pallomereksi, josta tuli yksi lasten suosikeista. Tuli-ryhmän lepohuone puolestaan muuttui salibandy-areenaksi. 


"Se pallomeri oli kivoin ku siin heitettiin palloja." -Helga-

"Se pallojuttu oli joteki niin kiva." - Aaro-

"Mie tiiän mikä oli hauskinta. Pallomeri. Siin sato palloja." -Lotta-

"Pallomeri oli kaikista kivointa ja nakin syöminen." -Heppu-






"Pallomeri oli kivaa ja heittely niist palloist siin eteises." -Velmu-


"Täällä oli kaikista kivointa salissa se vesileikki, ku pitää pysyy puhtaana."
-Onerva-

"Must oli se kivaa ku mie nukuin niin hyvin kotona, et jaksoin kaikkee tääl tehä." -Eino-

"Se tramppa, me hypittiin siinä." -Kailey-










perjantai 12. helmikuuta 2016

Reppu selkään ja jäälle!



Tuli-ryhmässä luisteltiin pienryhmissä tammi-helmikuussa.












Pakkanenkaan ei haitannut ja välillä luisteltiin vesilammikoissa hymyissä suin.


Luisteluretket ovat paljon muutakin kuin motoristen taitojen (tasapainotaidot, keskikehon hallinta, liikkuvuus) harjoittelua. Lapset oppivat huolehtimaan omista varusteistaan. Luistimet kannettiin itse kentälle luistelukoppiin.
Kopissa luistimet laitettiin itse jalkaan, kypärät päähän ja aikuiset auttoivat nauhojen kiinnilaitossa.






Jäällä olevat mailat, maalit, ringetet ja kartiot houkuttamassa luisteluun.
















"Tulkaa katsomaan Disney-esitystä!"
Viskarituokio pidettiin jäällä leikkien sääntöleikkejä "Kuka pelkää lumimiestä" ja
"Timantin sieppaus".





Luistelutuet auttoivat ensikertalaisia tasapainon hakemisessa ja kannustivat kokeilemaan omia taitoja.

Tauolla nautittiin kopin lämmössä lämpimästä mehusta sekä mukavasta yhdessä olosta.







Yhdessä tekeminen on mukavaa!
Jo muutamien luistelukertojen jälkeen lapset huomasivat omien taitojen kehittyneen. Lasten itsetunto sai vahvistusta ja rohkeutta yrittämään uudelleen.
Paluumatkalla lumivalleilla kehitettiin kiipeilytaitoja ja muisteltiin mukavaa luisteluhetkeä!