maanantai 30. marraskuuta 2015

Tinttan tanttan Taneli!


Marraskuun ajan olemme lorutelleet Päivänsäteessä Taneli-nallen kanssa.
Taneli on ollut mukana päivittäisellä lauluhetkellämme, jossa olemme harjoitelleet Tanelin ja lorun avulla tunnistamaan kehonosia sekä nimeämään vaatteita. Olemme harjoitelleet pukemaan Tanelia yhdessä ja pohdimme mikä vaate kuuluu mihinkin. Lapset ovat olleet aktiivisessa roolissa, sillä jokainen on saanut vuorollaan pukea Tanelille vaatteita päälle.


Päivänsäteen alle 3-vuotiaat opettelevat päivittäin arjessamme pukeutumista. Kannustamme sekä rohkaisemme lapsia yrittämään itse, huomioiden ikä ja kehitystason. Annamme jokaiselle lapselle apua vielä pukemisessa ja puemme yhdessä. Yhtenä tavoitteena Taneli-nallen tuomiseen ryhmään oli kannustaa lapsia pukemisharjoituksissa lapselle ominaisella tavalla, leikin kautta.


"Tinttan tanttan Taneli
Tanelin varpaita paleli
Mistä Taneli sukat/lapaset/pipon saa
kun ei ole villoja"

tiistai 17. marraskuuta 2015

Hammashoitajan vierailu Matkamiehenkadulla





"Se luki jonku sadun, satukirjan, sen oman kirjan."

Tiistaina päiväkotiin saatiin vierailulle hammaspupu. Pupulla oli tärkeää tietoa lapsille ja aikuiseillekin hampaiden hoidosta. Hampaat harjataan aamuin illoin ja annetaan vanhempien auttaa ja tarkastaa. Tarkastuksissa käydään kun ollaan 1,3 ja 5 vuotta. Hammaspeikot loitolla pitää hampaiden pesu ja pastillit. Pastillit kannattaa imeskellä nautiskellen tai pureskella.
Kotiin viemisiksi saatiin vielä omat uudet hammasharjat ja luettavaa vanhemmille.


"Hammaspupu oli kiva, kun se luki hammaslääkärikirjan."
"Hammaspeikkoja tuli sinne suuhun, sit pitää mennä hammaslääkäriin."

perjantai 13. marraskuuta 2015

Klassista musiikkia Lentäjäntien salissa


 

Saimme iloisen yllätyksen marraskuiseen keskiviikkoon klassisen musiikin konsertin merkeissä. 
















Muutamat Lappeenrannan kaupungin 
eri varhaiskasvatuksen yksiköissä toimivat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat olivat koonneet musiikillisen osaamisen yhteen ja tulivat ilahduttamaan meitä konsertilla. 


Tutustuimme erilaisiin soittimiin, niistä kuuluviin ääniin sekä saimme kuulla klassista musiikkia yhdistettynä draamaan.





Lapset ja kasvattajat yhdessä nauttivat konsertista, salistamme kuului iloisia kiljahduksia ja jännityksen hyrinää.

"Soita lisää!" poika 3v



tiistai 3. marraskuuta 2015

Taikapilven varvassoppa



Taikapilvessä keitellään varvassoppaa päiväpiirin päätteeksi. Varvassoppa kiehuu ja porisee iloisesti. Aikansa kiehuttuaan varvassoppaa haistellaan, jonka seurauksena lapset ja aikuisetkin menevät hajun seurauksena aivan mukkelismakkelis. Varvassoppaan heitetään taskuista löytyviä lasten itse keksimiä mitä kummallisempia mausteita. Taskuista on löytynyt mm. kanelia, mansikoita, ruusuntuoksua ja krokotiilin kyyneleitä. Välillä varvassoppaa täytyy  toki hämmentää suurensuurella kauhalla. 




Lopuksi aikuinen kokeilee mitkä varpaat ovat jo kypsiä ja niiden omistaja pääsee syömään hieman paremman tuoksuista ruokaa :) 

Paitsi, että varvassoppa on lapsista hauskaa, siinä opetellaan oman vuoron odottamista, motoriikkaa, toisen huomioimista, sekä rikastutetaan mielikuvitusta leikin ja naurun säestyksellä. 

maanantai 2. marraskuuta 2015

Leikin kautta oppiminen


Aamukasteessa jakaannutaan heti aamusta pienryhmiin, jossa aamupäivän toiminta tapahtuu. Pienryhmissä toimimalla jokaisen lapsen yksilölliset toiveet sekä toiminnan tavoitteet toteutuvat parhaiten. Leikkipäivänä vihreän ryhmän lapset olivat jakaantuneet osa leikkimään kotia ja osa leikkimään majaleikkiä. Silloin Viivi sai idean: "Nää lähtis nyt junalla Espanjaan!" Yhtäkkiä koko pienryhmä halusi matkustaa junalla Espanjaan. 

Kasvattajan yhtenä tehtävänä on omalla toiminnallaan kannustaa lapsia jatkamaan ja jalostamaan leikkiä heittäytyessään mukaan tai kysymällä lisäkysymyksiä.

Kasvattaja: "Missä teillä olisi se juna?"
"No se tulis tähän."
"Tulkaa auttamaan! Tehdään tähän iso juna."
"Konduktööri! Me tarvitaan sellanen!"
"Mie oon! Sopisko et tää istuis tässä?"
"Joo. Tai tässä jooko."



Kasvattaja: "Tarvitaanko matkustamiseen vielä jotain muuta?"
"Me tarvitaan lippuja."
"Minä teen niitä. (hakee sakset) Tarvii monta."
"Näissä on numeroita."
"Minkä numeron sie sait? Miulla on ykkönen."
"Voisko näihi kirjottaa myös kirjaimia?"
Kasvattaja: "Kyllä niihin voi. Minkä kirjaimen haluat?"
"Laita vaikka A."





Aamupäivän leikkituokiossa lapset harjoittelivat muun muassa:
Yhteistoiminnallisia taitoja
* oman vuoron odotus
* neuvottelu leikkirooleista 
* junan rakentaminen yhdessä.. 
Hienomotoriikkaa 
* leikkaaminen, kynän käyttö, piirtäminen..
 Matemaattisia käsitteitä ja muotoja 
* numeroidut liput, kirjainten ja numeroiden muodot..
Lisäksi keskustelua syntyi liikennekulttuurista
*voiko junaan mennä ikkunasta
 * saako junan penkeillä seisoa
* junassa voi syödä omia eväitä
 * mennäänkö Espanjaan junalla.. 

Leikin maailmassa lapsi oppii ympäröivästä maailmasta.